dinsdag 30 juli 2013

bakwoensdag|| eerste keer macarons



hoi, hoi

Vandaag weer een nieuwe bakwoensdag. Ik heb afgelopen zaterdag macarons gemaakt, jeweetwel van die kleine ronde koekjes op elkaar met een vulling erin, erg lekker!! Ze zeggen dat het een moeilijk koekje is, maar ik heb het geprobeerd. Maar verder ik heb ze dus gemaakt en ik wil jullie laten zien hoe dat is gegaan.


Ik heb het recept van culy.nl gebruikt en het recept kan je hier vinden.
Ik ben begonnen met de ingrediënten netjes afwegen. Simpel. Denk ik. Maar dat was het ook wel, wat is er nou moeilijk aan dingen afwegen. Veel misschien. Maar ja ik ga verder.

Daarna heb ik de amandelen tot poeder fijngemalen, en bij de poedersuiker gevoegd. Ook nog wel simpel toch? Tegelijk moest je ook de eiwitten stijf slaan. Dus eerst de eiwitten scheiden van het geel en in de kom van de mixer gooien, mixer aan, suiker erbij en wachten tot het schuim wordt.

En na een tijdje had ik mooi opgeklopt eiwitschuim. Prachtig is het toch. Hihi. Verder maar weer. Bij het eiwitschuim moet het amandel-poedersuiker mengsel. Gewoon het mengsel erbij scheppen en klaar is je macaron beslag.


ik heb het beslag in twee delen verdeeld en een beslagje gekleurd met roze voedingskleurstof. Roze hè. Daarna hoef je alleen nog maar je macarons tot rondjes te spuiten en laten drogen. Klaar is kees. Het drogen duurt ongeveer een uurtje

                                                                          de roze
de witte

Een tip: niet op een vouw spuiten dan lekt hij uit. Arme macaron die wordt nooit meer goed.

na het drogen moeten ze nog ongeveer 10 minuten de oven in. "hallo lieve macaronnetjes"


en zo zien ze eruit als ze de oven uitkomen. Als ze goed zijn gebakken hebben ze een "voetje"aan de onderkant. Daar staat de macaron ook bekent om. Het voetje is trouwens dat gerafelde stukje onderkant.

Als je ze van de bakplaat af hebt gehaald heb je allemaal helften van de macaron. Je hoeft  alleen maart twee helften op elkaar te plakken met ganache, botercrème of jam. Dat zijn de vullingen die het meest gebruikt worden.


en dit is dan het uiteindelijke resultaat. De macarons zijn best wel goed gelukt voor de eerste keer. Ze hebben een voetje, wat belangrijk is, en ze zijn niet gescheurd aan de bovenkant want dat hoort ook niet. Ik hoop dat jullie het leuk vonden. En ook macarons willen maken.

O ja, zo zag de keuken eruit toen ik klaar was met de macarons. Wat een rotzooi hè. Ik ben nogal een chaoot in de keuken.
 
be creative
xxxjes kyra
 
 

 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten